لوله آبیاری قطره ای

امروزه اکثر کشاورزان در سطح ایران برای آبیاری محصولات خود، از روش آبیاری قطره‌ای استفاده می‌کنند که این روش، یک روش تضمین‌کننده بوده و موجب حفظ منابع آب‌وخاک می‌شود؛ درنتیجه افراد با استفاده از این روش، محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهند و از به هدر رفتن آب جلوگیری می‌کنند. یکی از تجهیزات مهم برای احداث چنین سیستمی، استفاده از لوله آبیاری قطره ای است.

لوله آبیاری قطره ای، از جنس پلی‌اتیلن ساخته شده است که فوق‌العاده انعطاف دارد و عمل آبیاری قطره‌ای را بسیار راحت کرده است. در ادامه این مطلب قصد داریم با این دسته از تجهیزات کشاورزی به طور کامل آشنا شویم؛ به همین دلیل با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

آشنایی با اجزا تشکیل‌دهنده لوله‌های آبیاری

روش آبیاری قطره‌ای، جزو مطمئن‌ترین روش‌هایی است که از طریق آن، کشاورزان می‌توانند، سطح کیفی محصولات کشاورزی خود را افزایش دهند و از به هدر رفتن آب جلوگیری کنند. برای راه‌اندازی سیستم آبیاری قطره‌ای، به لوله‌هایی تحت عنوان لوله آبیاری قطره ای یا لوله‌های پلی‌اتیلن احتیاج است. این لوله‌ها، برای به وجود آوردن یک سیستم آبیاری قطره‌ای به تجهیزات مختلفی نیاز دارند.

 به‌عنوان‌مثال برای راه‌اندازی سیستم مربوط به لوله آبیاری قطره ای، به یک پمپ و منبع آب تحت‌فشار احتیاج است تا توسط این پمپ، آب به طور مداوم بین لوله‌های آبیاری، در حال گردش باشد. در قسمتی از لوله‌های آبیاری، از یک فیلتراسیون استفاده می‌کنند تا توسط این دستگاه، ناخالصی‌های موجود در آب جدا شود. لوله آبیاری قطره ای دارای یک شیر کنترل فشار است که توسط این شیر، فشار آب به طور دقیق کنترل می‌شود.

 همچنین منافذ کوچکی در سطح لوله آبیاری قطره ای در نظر گرفته شده است که به آن‌ها قطره‌چکان گفته می‌شود و از طریق این قطره‌چکان‌ها، آب جهت آبیاری محصولات کشاورزی، به طور دقیق و منظم وارد خاک می‌شود.

به‌طورکلی، انواع لوله آبیاری قطره ای از جنس پلی‌اتیلن ساخته شده‌اند که وجود این ماده در ساختار این لوله‌ها باعث می‌شود که مقاومت آن‌ها در برابر عوامل مخرب محیطی مانند نور خورشید و ضربه افزایش یابد؛ به همین جهت است که این لوله‌ها، طول عمر فوق‌العاده زیادی دارند و تاکنون توانسته‌اند رضایت اکثریت مشتریان را به خود جلب کنند.

آشنایی با انواع مختلف لوله‌های آبیاری

ازآنجایی‌که نحوه آبیاری محصولات کشاورزی با یکدیگر متفاوت است، لوله آبیاری قطره ای در انواع مختلفی تولید می‌شود که هر یک از انواع این لوله‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند و کاربردهای مختلفی دارند؛ به‌عنوان‌مثال یکی از انواع این لوله‌ها، تحت عنوان نوار آبیاری پلی‌اتیلن شناخته می‌شود. دلیل نام گرفتن چنین لوله‌هایی این است که شکل نواری دارند و نحوه نصب و راه‌اندازی آن‌ها بسیار ساده و سریع انجام می‌شود.

درواقع استفاده از نوار لوله آبیاری پلی‌اتیلن، راندمان بالایی دارد؛ به همین جهت است که این دسته از لوله آبیاری قطره ای متقاضیان بسیار زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. از این دسته از نوار‌های آبیاری، برای آبیاری کردن محصولات کشاورزی در زمین‌ها، گلخانه‌ها و باغات استفاده می‌شود. این نوار‌ها در مناطق بیابانی و خشک نیز مورد مصرف واقع می‌شوند.

لوله آبیاری قطره ای پلی‌اتیلن معمولاً در شبکه‌های آبیاری تحت‌فشار مدنظر قرار گرفته می‌شوند و سایزبندی این دسته از لوله‌ها تا سایز 110 است که به‌صورت کلاف تولید و به بازار ارائه می‌شوند. به دلیل اینکه در ساختار این دسته از لوله‌های آبیاری، از مواد اولیه درجه‌یک استفاده می‌شود، طول عمر آن‌ها فوق‌العاده بالا است و حتی می‌توانند حدود صدسال عمر کنند و معمولاً در خطوط فرعی و اصلی شبکه‌های آبیاری مصرف می‌شوند.

ویژگی‌های بهترین لوله آبیاری قطره‌ای

طبیعتاً کیفیت یک لوله آبیاری قطره ای می‌تواند کیفیت آبیاری را افزایش دهد و از همین جهت افراد برای تهیه این دسته از تجهیزات کشاورزی، کیفیت بالای آن‌ها را مدنظر قرار می‌دهند. به‌طورکلی برای خرید بهترین لوله آبیاری باید ویژگی‌هایی را که به طور مستقیم تضمین‌کننده کیفیت این محصول هستند، موردبررسی قرار دهید.

به‌عنوان‌مثال یکی از ویژگی‌های بهترین لوله‌های آبیاری این است که انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشند؛ چراکه این لوله‌ها قرار است که در زمین‌های کشاورزی که گاهی سطوح ناهموار نیز دارند، استفاده شوند؛ به همین جهت باید در برابر چنین سطوحی انعطاف لازم را داشته باشند تا درنهایت دچار شکستگی یا ترک نشوند.

از دیگر ویژگی‌های لوله‌های پلی‌اتیلن این است که در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید مقاومت قابل‌توجهی دارند و از همین جهت کیفیت آبی که در داخل این لوله‌ها جریان دارد، به‌هیچ‌عنوان دچار تغییر نمی‌شود. هنگام تهیه این محصول لازم است که تمام سطوح آن را به‌دقت موردبررسی قرار دهید تا لوله شکستگی و ترک نداشته باشد؛ چراکه وجود ترک، موجب نشتی لوله شده و فرآیند آبیاری با شکست مواجه می‌شود.

مزایای استفاده از لوله‌های آبیاری قطره‌ای

بدون شک استفاده از لوله‌های آبیاری قطره‌ای مزایای بسیار زیادی دارد که این مزایا باعث شده است روزبه‌روز میزان فروش لوله آبیاری قطره ای در بازار ایران افزایش پیدا کند. غالباً اکثر کشاورزان و باغداران، طرفدار پروپاقرص این دسته از تجهیزات کشاورزی هستند. ازجمله مزایای استفاده از این لوله‌ها این است که در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید فوق‌العاده مقاومت دارند و همچنین وزن آن‌ها بسیار سبک است.

 سبک بودن وزن لوله‌های آبیاری باعث می‌شود که حمل‌ونقل آن‌ها برای افراد بسیار راحت باشد و عمل آبیاری به‌راحتی انجام شود. این لوله‌ها استحکام فوق‌العاده زیادی دارند؛ درنتیجه در برابر ضربه و خمیدگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند و در سطح آن‌ها ترک یا شکستگی ایجاد نمی‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های این محصول انعطاف‌پذیری فوق‌العاده آن است.

انعطاف‌پذیری بالای این لوله‌های آبیاری باعث می‌شود که بتوان آن‌ها را به‌راحتی در زمین‌های ناهموار استفاده کرد؛ همچنین جالب است بدانید که لوله آبیاری قطره ای در برابر رانش زمین و زمین‌لرزه فوق‌العاده مقاوم هستند. صیقلی بودن سطح داخلی لوله‌های پلی‌اتیلن موجب می‌شود تا انواع سیالات به‌راحتی در داخل آن‌ها عبور کند. این محصولات ماندگاری فوق‌العاده‌ای دارند؛ چراکه از بهترین مواد اولیه تهیه شده‌اند.

مقاومت در برابر مواد شیمیایی

 این لوله‌ها به‌گونه‌ای تولید شده‌اند که در برابر انواع مواد اسیدی و سیالات شیمیایی مقاوم هستند و دچار پوسیدگی و ساییدگی نمی‌شوند. ازجمله مزیت‌های استفاده از لوله آبیاری قطره ای این است که هزینه نصب و راه‌اندازی آن‌ها مقرون‌به‌صرفه است و پایین بودن قیمت این محصول موجب می‌شود تا تمام اقشار جامعه به‌ویژه کشاورزان توانایی خرید آن را داشته باشند. این محصول مناسب برای کشت‌های فصلی است که هنگام راه‌اندازی، فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند.

عوامل مؤثر بر قیمت لوله‌های آبیاری

قیمت لوله پلی‌اتیلن ازجمله مهم‌ترین فاکتورهایی است که هر خریداری هنگام تهیه این محصول به آن توجه می‌کند. طبیعی است که افراد برای تهیه بهترین لوله آبیاری قطره ای، نازل بودن قیمت این محصول را مدنظر قرار دهند. به‌طورکلی برای خرید لوله‌های آبیاری قطره‌ای پلی‌اتیلن، قیمت ثابتی وجود ندارد؛ اما می‌توان باتوجه‌به ملاک‌ها و فاکتورهای مختلفی تا حدی قیمت لوله‌های آبیاری پلی‌اتیلن را تخمین زد.

 به‌عنوان‌مثال یکی از عامل‌های مؤثر در میزان قیمت لوله آبیاری قطره ای، سایز آن‌ها است. همان‌طور که می‌دانید این لوله‌ها سایز‌های مختلفی دارند که هر یک از این سایزها، دارای قیمت مشخصی هستند. به‌طورکلی هرچقدر لوله پلی‌اتیلن سایز بیشتری داشته باشد، بدان معنی است که در آن از مواد اولیه بیشتری استفاده شده است و طبیعی است که قیمت آن افزایش پیدا کند.

میزان کیفیت مواد اولیه‌ای که در ساختار لوله‌های پلی‌اتیلن استفاده می‌شود، جزو مهم‌ترین عامل‌هایی است که قیمت این محصولات را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. طبیعتاً هرچقدر کیفیت مواد و مواد مصرفی بیشتر باشد، قیمت لوله آبیاری قطره ای افزایش پیدا می‌کند. اعتبار برند سازنده این محصول نیز تعیین‌کننده ارزش آن است. هرچقدر برند سازنده این محصول اعتبار بیشتری داشته باشد، به‌واسطه این اعتبار، قیمت این محصول افزایش پیدا می‌کند.

عرضه مستقیم و بدون واسطه

جالب است بدانید نحوه‌ای که برای فروش این دسته از تجهیزات کشاورزی در بازار انتخاب می‌شود، به طور مستقیم بر روی قیمت این محصول اثر می‌گذارد. به‌گونه‌ای که هرچقدر لوله آبیاری قطره ای پلی‌اتیلن به‌صورت مستقیم و بدون واسطه به دست مشتریان برسد، به دلیل حذف شدن واسطه‌ها، قیمت اصلی این محصول تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

نتیجه‌گیری

در پایان این مطلب با جمع‌بندی نکاتی که ذکر شد، می‌توانیم نتیجه بگیریم که روش آبیاری قطره‌ای تا چه میزان بر روی صرفه‌جویی آب و افزایش سطح کیفی محصولات کشاورزی اثر می‌گذارد؛ به همین جهت می‌توان گفت استفاده از لوله آبیاری قطره ای و پرداخت هزینه بابت خرید و راه‌اندازی آن نوعی سرمایه‌گذاری به‌حساب می‌آید.

شما با انجام این سرمایه‌گذاری می‌توانید سودی چند برابر دریافت کنید. در این مقاله سعی کردیم تا تمام خصوصیات و ویژگی‌های این لوله‌های پرکاربرد در صنایع کشاورزی را به شما معرفی کنیم تا شما با تکیه‌بر این اطلاعات بتوانید بهترین لوله آبیاری قطره ای پلی‌اتیلن را انتخاب کنید.